Over vijf jaar bestaat drie kwart van het personeelsbestand uit millennials. 64 procent van deze groep talenten zal een baan niet accepteren als het bedrijf geen sterk verantwoordelijkheidsgevoel heeft voor sustainability binnen de bedrijfsvoering. Dit blijkt uit een eerder onderzoek van CONE. Het onderwerp ‘duurzaamheid’ is nog nooit zoveel en luid besproken. Toch blijft actie nog vaak uit.
Wil je toptalent (blijven) aantrekken, dan is een duurzaamheidscultuur een ‘must’. Je ziet steeds vaker dat bedrijven die niet naar hun waarden leven en ademen, hierop worden aangesproken door hun eigen werknemers. En dit gaat verder dan gemopper bij het koffieapparaat. Ze spreken zich uit op sociale media, waar iedereen het kan zien. Je kunt je als bedrijf positioneren als ‘groen’, duurzaam en sociaal betrokken, maar als je werknemers weten dat het topmanagement zich er niet naar gedraagt, dan zal de wereld het horen.
Geen eerdere generatie is opgegroeid met zoveel aandacht voor en zorgen over de milieucrisis en de hieraan gerelateerde sociale onrust. Jonge talenten willen hun tijd en skills niet geven aan bedrijven die niet laten zien dat ze erom geven. Praat je met de jongere talenten over hun droombaan, dan gaat dat gesprek nauwelijks over salaris of benodigde papieren en vaardigheden. Het onderwerp ‘sustainability’ komt wel keer op keer aan de orde, als voorwaarde.
Deze ontwikkeling betekent dat HR-professionals een omslag moeten maken in het aantrekken van talent. Met deze generatie zijn de rollen namelijk omgedraaid: jij recruit niet langer talent, het talent recruit jou. Je reputatie en toekomst als organisatie hangen hiervan af. Hoe word je een betrouwbaar duurzaam bedrijf voor je werknemers en toekomstig talent? Door je duurzaamheidsbeleid en -cultuur door alle aderen van je bedrijf te laten stromen en iedereen die je binnenhaalt te vragen naar hun houding en waarden ten opzichte van duurzaamheid.
Vooral als je mensen in meer leidende rollen zoekt, is die vraag naar ‘sustainability credentials’ essentieel. Zij dragen de bedrijfscultuur uit, dus als bij hen het (authentieke) duurzaamheidsdenken ontbreekt, dan betaalt jouw organisatie daarvan later de rekening: negatieve geluiden, reputatieschade, het wegblijven van talent. Daarnaast is het goed om een leercultuur te ontwikkelen en onderhouden, bijvoorbeeld met speciale coachingprogramma’s, waarmee alle kennis rondom duurzaamheid op succesvolle wijze wordt gedeeld binnen het bedrijf. En daarmee ook erbuiten…
Met David kan organisaties en HR-professionals helpen met het maken van die omslag. Wij kijken bij talent verder dan de vaardigheden. Passies en interesses, waaronder het milieu en sociale onderwerpen, zijn net zo belangrijk in het vinden van het juiste talent voor de juiste rol. Kijk voor meer informatie op onze website, of neem direct contact met ons op via info@metdavid.nl / 040 280 21 20.
#MetDavid #talentmanagement #duurzaamheid #millennials #duurzaamheidscultuur #sustainabilitycredentials #klaarzijnvoordetoekomst #wijhelpengraag
Comments